Thököly úti villamos
2007.11.01. 12:00

Évtizedekig tudatosan elhanyagolt pálya, brutális járatritkítás, ideiglenes üzemszünet - a tömegközlekedési eszközök felszámolásának budapesti modellje. Demszky Gábor jubileumi "sikergyűjteményének" negyedik fejezete.
A valódi célt egy darabig titkolni kell, pár év múlva az emberek úgyis maguktól rájönnek, hogy a járat soha többé nem indul újra. Ezt a módszert utoljára a 44-es és a 67-es villamos esetében alkalmazta a városvezetés - a Thököly és a Mexikói úton éppen tíz éve állt le ideiglenesen a közlekedés. A város kíméletlenül elbánt legfontosabb tömegközlekedési fővonalával. A hanyatlás már 1972-ben megkezdődött, amikor a villamost levették a Rákóczi útról, de az i-re Demszky Gábor tette fel a pontot a kilencvenes években. 1995-ben már csak húszpercenként közlekedett a 44-es, így szinte fel sem tűnt senkinek, hogy az év végén, pont karácsony napján megszüntették.
Két év múlva "ideiglenesen" leállt a 67-es is, mivel a Mexikói úton állítólag életveszélyessé vált a pálya. Ennek ellenére üzemi vonalként 2003-ig használták, ezután viszont útépítési munkák ürügyén hosszú szakaszokat lebetonoztak a sínekből. A kegyelemdöfést a Baross tér átépítése adta meg 2006-ban, bár máig nem mondták ki a járatok megszüntetését.
Demszky természetesen metrót szeretne a Thököly út alá - itt húzódna a 4-es metró második szakasza, mely legalább százmilliárd forintot emésztene fel. A szakasz megtérülési mutatói még a Kelenföld-Baross tér közötti metróénál is rosszabbak. A VEKE szerint a kihasználtság itt legfeljebb 25-30 százalék lehet. Egy új villamospálya kiépítése kilométerenként 1,5 milliárd forintba kerül, vagyis a 4-es metró három megállójának árából 20 kilométer villamossínt lehetne építeni, például végig a Rákóczi úton.
Jelenleg a túlzsúfolt 7-es buszcsalád miatt ugyanúgy el kell különíteni egy sávot az útvonal teljes hosszában, mintha kötött pályás jármű közlekedne. Nem tudni, hogy Demszky utóda belevág-e a pénzpazarló metróberuházás második szakaszába, mindenesetre a Rákóczi és a Thököly út rettenetes állapota évtizedekre konzerválódott: hömpölygő forgalommal, szmoggal, bezárt üzletekkel, ócska étkezdékkel és az ilyen környezetben elkerülhetetlenül megjelenő szükségszexshopokkal.
forrás : heti válasz.hu
|