házunktája
házunktája

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Menü

 
üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

mail

Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

látogatók

Indulás: 2007-09-03
 

időjárás

 

menetrend kereső

honnan:

hova:
mikor:

 

L O T T Ó


 

UTCAKERESŐ

 
 
 
 

Hírek-Érdekességek
Bulvár

Hírek-Érdekességek
Bulvár
: Hátha valaki nem tudja, mit hívtak a vonatok királyának

Hátha valaki nem tudja, mit hívtak a vonatok királyának

  2008.04.10. 06:32

Vonatok királya, királyok vonata: az Orient expressz

Százhuszonöt éve, 1883. június 5-én elindult Párizsból az első Orient expressz Konstantinápoly felé. Az utasoknak 457 aranyfrankot – egy kisebb vagyont – kellett fizetniük jegyükért.

Roi des Trains, Trains des Rois – vonatok királya, királyok vonata –, így nevezték dédapáink az Orient expresszt, amely Párizsból indulva Budapesten is áthaladva zakatolt Konstantinápoly felé. A járat létrejöttében jelentős szerepet játszott a 19. század végi következetes magyar politika, amely nagy figyelmet fordított a balkáni közlekedési kapcsolatok kiépítésére. Hosszas háttéralkuk és kétoldalú szerződések megkötése után végül 1889-ben létrejött az első közvetlen kötött pályás összeköttetés Nyugat-Európa és Konstantinápoly, a mai Isztambul között. Igaz, az Orient expressz már korábban, 1883. június 5-én elindult a francia fővárosból, de mivel a sínek ekkor még csak Várnáig értek, az utasoknak a kikötővárosból hajóval kellett továbbmenniük.

Az első útra kizárólag az első osztályra lehetett jegyet váltani: a tikett 457 aranyfrankot kóstált, ehhez még húsz százalékot számoltak az ellátásért. Az expressz a 3186 kilométeres szakaszt 68 óra 30 perc alatt tette meg. Egy szerelvényhez általában két hálókocsit csatoltak, a vagonok tulajdonosa az 1872-ben alapított Nemzetközi Vasúti Hálókocsi-társaság (Compagnie Internationale des Wagons-Lits) volt. A Georges Nagelmackers bankár alapította vállalkozás legtöbb részvényét a belga király birtokolta.

Az Orient fénykora 1889-től az első világháborúig tartott. A vonat útjait mindig titokzatosság lengte be, az expresszhez több ezer anekdota kapcsolódik. Az egyik szerint a vasútbolond Ferdinánd bolgár fejedelem saját országában többször vezette az expressz mozdonyát, a ranai maharadzsáról pedig azt mesélték, hogy hét feleségével egy külön lefüggönyözött háló- és étkezőkocsit rendelt a társaságtól. Az első vonatrablást 1891-ben Athanaszosz görög rablóvezér és bandája hajtotta végre: kisiklatták a mozdonyt, a személyzetet és az utasokat elrabolták, és csak súlyos váltságdíj ellenében engedték őket szabadon.

Egy másik, magyar vonatkozású anekdota szerint egy gróf az érsekújvári állomás restijében a kellemes cigányzenét hallgatva lemaradt az utóbb balesetet szenvedett vonatról. A főrang hálából alapítványt tett a zenekar támogatására. Isztambul határában 1929-ben a vastag hóban elakadt a luxusvonat, és végül csak tizenegy nap múlva tudott továbbmenni. Irodalomtörténészek szerint ez az eset ihlette Agatha Christie-t a Gyilkosság az Orient expresszen című regénye megírására. A legendás szerelvény történetéről a Budapesti Román Kulturális Intézetben kiállítás nyílt.

forrás : magyar hirlap.hu / Lázin Miklós András

(Fotó: Sárközy György)

 
 
 

 

 

 

hírlevél

E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

linkajánló

 

naptár

2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

friss

 
Szótár, fordítás
 
 

                   

 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség