házunktája
házunktája

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Menü

 
üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

mail

Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

látogatók

Indulás: 2007-09-03
 

időjárás

 

menetrend kereső

honnan:

hova:
mikor:

 

L O T T Ó


 

UTCAKERESŐ

 
 
 
 
aktualis
aktualis : Az árnyékgazdaság rendszerspecifikus meghajtó erői (gondola-jelentés)

Az árnyékgazdaság rendszerspecifikus meghajtó erői (gondola-jelentés)

  2008.03.31. 06:27

2. rész: 3. A magyar olajgate

A magyar olajgate a szocialista gazdaság töviskoronája. Az olajjal történő tőkekonvertálásnak számos változata van, amivel korábban a szovjet titkosszolgálat is manipulálta az érintett országokat, s ahhoz képest a kivonuló szovjet csapatok néhány millió literes fekete kereskedelme kis tételnek számít. Az olajezredesek pere tulajdonképpen ennek a kisebb kereskedelmi tételnek, az MSZMP-s nómenklatúra és katonai főtiszti kaszt csempészés típusú nyerészkedése, aminek titkosszolgálati (az érintettségben és a tisztázásban) vonatkozásai is vannak. Az olajüzlet terjedése a polgári szférában legjellemzőbben a hto-forgalomban nyilvánult meg. Egy jelentés szerint a hto-ra fénykorában 389 ezer igénylő volt és utalványra 292 millió liter tüzeolaj-jegyet kaptak, de a mérleg szerint 664 millió liter fogyott. Az állam 14,8 Md HUF támogatást adott a jeggyel fizetőknek, miközben a hto-üzlet forgalma 70 Md HUF értékű volt. Az olajszőkítés műfajában 440 minősített esetet tártak fel, 600 gyanúsítottal, 30 Md HUF forgalommal.

Az ügyesebb, második generációs olajügyletek példája a Kordax szürke lába volt. A cég kapcsolatai magas politikai körökhöz vezettek, ezért a Műszaki Szakértői Intézet nem vállalta szakvélemény elkészítését, különösen, hogy a VPOP és az APEH nem adott határozott szakvéleményt hasonló okból (mindez az információtörvény hiányában lehetett így, minthogy annak szellemében kötelezhetők lettek volna a hiteles információkibocsátók állásfoglalásra). A Kordax végülis a párton belüli meghasonlás veszélye miatt elveszítette érinthetetlenségét, 7-8 Md HUF-os károkozással elvitte a balhét a fekete olajipar rejtőzködő képviselői helyett.

Közben az olajgate (vélt) külföldi kapcsolatait is kezdték feltárni. A Jukosz ellen titkosszolgálati kapcsolatokkal (információkkal) visszaélés miatt vizsgálat folyt Oroszországban (ekkor felvetődik, vannak-e magyar politikusok is zsarolható állapotban). Az 1995 őszi orosz olajszállítási problémák nem kaptak elég figyelmet, pedig érdekes lett volna, hogy vajon a MOL „ügyetlenségei”, vezetőinek ügyei vannak a háttérben, vagy a magyar államférfiak alkupozíciója sérült meg (a MOL-olajügy, Pál L. bukása 1995 októberében nem tisztázott történések voltak)? Ennek - a társadalmi nyilvánosság kizárása ellenére - fortyogó ügynek újabb fejleményeként 1996 április elején az ipari miniszter hazugsággal vádolja meg a MOL vezetőit. A szolnoki kőolajkutató átjátszásának kísérlete MSZMP-s kapcsolat útján egy sebtiben gründolt orosz-magyar vállalkozásba, megerősíteni látszott a korábbi sejtéseket.

A Kormányzati Ellenőrzési Iroda nyilvánosságra hozott vizsgálata a KVSZ korrupcióba keverésével, tulajdonképpen a rendszerváltás utáni sokmillió literes orosz-magyar illegális olajkereskedelem („olajezredesek”-ügy) utóhatása volt, később pedig a tároló és átfejtő kapacitások illegális használata révén lehetett aktualitása, bár a HM-nek pontos nyilvántartása lehetett a történésekről. Ehhez képest a Toldi Kft. által elnyelt olajbevételek sorsa, a Petrodyne Rt. vagy a Voil Kft. tulajdonosainak kiléte érdekesebb ügy volt, illetve lehetett volna. (Ugyancsak megért volna egy vizsgálódást a PM engedélye után a KVSZ és „ismert magyar olajcégek” által 1992-ben alakított gazdasági társaság, mely alaptőke-emelésként vitte magával a pétfürdői tároló bázist.)

Motiváció: az egyéni (fogyasztói, vásárlói, vállalkozói stb.) és közösségi (szervezeti, vállalati stb.) gazdasági viselkedés

A gazdasági aktorok száma és gazdasági viselkedése, az adómorál és az adóteher terítés társadalmi igazságossága arra a megdöbbentő tényre világítanak rá, hogy a nemzeti jövedelemnek lassan csak a fele származik termelésből. (A Kornai készítette mérleg szerint 1960-ban az összreáljövedelem 80%-a származott munkából, 1992-ben pedig már csak 52%-a, s ez az arány 1996-ra tovább romlott.) Az APEH az 1990-es évek közepén végre követhető (ellenőrizhető) számokkal szolgált a gazdasági aktorok jövedelméről (1994-es adatokon): ekkor a 300-350.000 HUF jövedelmi kategóriában 341.168 adóalany, az évi 500.000-1.000.000 HUF kategóriában 1.298.118 adóalany volt. Az 1 M HUF körüli jövedelmet bevallók száma 96.238 volt, és évi 2 M HUF feletti jövedelmet 26.497 adóalany vallott be, ami elgondolkodtató ma is. A pénzforgalmi jelzőszámok sokkal több tanulsággal szolgálhattak volna, ha az információtörvény szellemében megfelelő összesítések készültek volna. APEH statisztikák alapján 1993-ban 110 ezer fő átlag 130.000 HUF tőkebefektetést abszolvált, 1994-ben pedig 250 ezer fő átlag 192.000 HUF-ot.

Az adórendszer tarthatatlanságát (termelés- és vállalkozásellenességét) számos dolog bizonyította, de keveset foglalkoztunk a közvetett negatív bizonyítékokkal. A kiskereskedelmi forgalom pl. 1987-1995 között 26%-kal esett vissza, ami (persze, a vásárlóerő- és keresletcsökkenés mellett) döntően a fekete gazdaságba váltást jelentett. Az adóbevallások szerint az átlagjövedelmek 1991-1994 között 12%-kal estek vissza (ami az adóreformok eredeti célkitűzéseit illetően bizonyító erejű). Egy korabeli, az adósávokkal számoló PM-tanulmány szerint 1994-ben 402.000 fő, 1995-ben 400.000 körüli adóalany tartozik a jómódú kategóriába (1 M HUF körüli jövedelemmel). Az adórendszer negatív hatását bizonyítja a magyar vállalkozók mérlegbeszámolóinak elemzése (MTA Közg.Int.) is: 1988-ban a 7.628 kettős könyvvitelű vállalkozás 110 Md HUF nyereséget számolt el, 1993-ban a 71.503 kettős könyvvitelű vállalkozás 287 Md HUF veszteséget mutatott ki. Egy, az ÁFA-rendszer működését értékelő tanulmány szerint 1991-1993 között az APEH 205 milliárd forintot szedett be és 202 milliárdot fizetett vissza (!). Szerény becslések szerint is legalább 50-60 milliárdos adócsalás volt akkor a takarásban.

A fekete és szürkegazdaság oksági mutatóit illetően a szakértők egyrészt a közvetlen adóteher súlyát mérik a GDP arányában, másrészt az adóteher emelkedését az előző öt évhez viszonyítva, harmadrészt a gazdaság állami szabályozásának erejét és minőségét (benne az apparátusok költségvetésének arányát a társadalmi össztermékhez viszonyítva), negyedszer az adózási morált. E minősítéseket tekintve Magyarországon nem az állam gazdaságszervező erejének kihasználása, hatékonyságának javítása, hanem vagyonfelélés folyt, pénzvagyonok kimenekítése a gazdaságtalan termelésből, bankárinfláció volt, és 1994-ben megkezdődött a külföld felé folyó tőkemenekítés (ez akkor évi 1,5-2 Md USD-ra becsülték). Ráadásul a szocialista politikai és gazdasági lobbik (80-100 Md HUF az agrárlobbinak) állami támogatásai a cserearányok romlásával tovább rontották a magyar gazdaság pozícióját. A forint folyamatos leértékelődése katasztrófális hatásokkal járt a gazdasági várakozások szempontjából. Érdekes formája volt e témának továbbá a hálapénz tisztára mosása, mely az orvostársadalom nettó (adóval nem terhelt) jövedelme, egyfelől az alulfizetett orvosok, másfelől a társadalmi igazságosság melletti kiállás dilemmája.

4. Az ellene való fellépés terepe és eszközeiről

Amikor a Horn-kormány központi nyomozóhivatalt akar a Miniszterelnöki Hivatal kereti között (az információhatalom koncentrálásával) beindítani, egyrészt beismeri tehetetlenségét a szocializmus örökségével szemben, másrészt aktív politikai manőverezéssel próbálja e súlyos hátrányokat az ellenzéki politizálás előnyszerzéséből kivonni. (Aminek példája egyébként a 600-900 Md HUF-os kötelezettségvállalások, vagy a titkosszolgálati megfigyelések ügye is.) Amikor 1996-ban fellépésre készül a Horn-kormány a szocializmus által megágyazott, de a rendszerváltás után elburjánzott szürke és fekete gazdaság ellen, akkor már tudni lehet, hogy inkább 2.000-2500 Md HUF-ról, az ugyancsak évtizedeken hamisított GDP harmadáról van szó. Ezt a jelentős aránynövekedést számos résztanulmány alátámasztja. A háztartások kiadásainak 17-25%-a - akkoriban évi 500-700 Md HUF - a szürke és fekete kereskedelembe megy. A Kopint-Datorg tanulmánya (a Horn-kormány már milliókat költött ilyen tanulmányok készíttetésére) a lakosság összes szolgáltatásvásárlásainak több mint 40 %-át, a ruházati cikkeknél 27%-ot, az élelmiszer- és élvezeti cikkeknél közel 14%-ot, az iparcikkeknél 9%-ot származtatott az árnyékgazdaságból. A Kopint becslése szerint 694 Md HUF forgalom bonyolódott a szürke és fekete kereskedelemben, ami adóbevételek elmaradásával 100 Md HUF kárt okozott. A gazdasági kutatók és információs szakemberek megegyeznek abban, hogy az árnyékgazdaság arányainak kialakulásában a korábbi évtizedek gyakorlata és a mai gazdaságpolitika azonos módon felelős.

A gazdaságpolitika módosításának kísérlete

Az árnyékgazdaság - ill. a Horn-kormány által hatalmasra növesztett informális állam - visszaszorítása az akkori gazdaságpolitika (az azt megalapozó közgazdasági főirány: a neoliberális sallangokkal diszített válság- és adósságmenedzselő, hitelkamat-refinanszírozó monetáris és fiskális politika) feladásával lett volna csak lehetséges. A támadásirány a „supply side” politika felé nyitás, s mindjárt elsőként az adóterhelés radikális csökkentése, a kamatok leszorítása, a forint stabilizálása (a jó pénz megteremtése) lehet. Ennek megvalósításához természetesen szükség van az adósságválság megoldására, amit a „Magyarország 2025-ben” modernizációs törvény menedzselésére hivatkozással japán és német hitelkihelyező érdekcsoportokkal történő hitelrevíziós tárgyalásokkal kell rendezni.

Az 1990-es évek közepén a lehetetlen helyzetek leginkább az APEH mint hiteles információkibocsátó intézmény, ill. az adóterhelés és adómegkerülés problematikájában modellezhetők. A kormány törekszik a terhelhetőség határainak behatárolására, erre bizonyság a TÁRKI megbízása a jövedelemszerkezet felmérésére. Eszerint az adóköteles jövedelemmel rendelkezők 85%-ának havonta alig 32 ezer forint az átlagos bevétele. A szocialista - szabad demokrata kormány azonban megszorító programja generálásakor 30-50 %-kal felülbecsüli az átlagos jövedelmeket mondván, a lakosság eltitkolja jövedelmét. Ez maga a szürke gazdaság, a szürkébe tervezett programokkal. Az APEH mint intézmény úgy jön be a képbe, hogy a mérleg helyett a bűnbak lesz. Kétségtelen tény, hogy információtörvény hiányában mint hiteles információ-kibocsátónak nincsenek rögzítve jogosítványai és kötelezettségei. Vitatott példa a hto magáncélú és vállalkozási felhasználása, amit korábban nem tartott szankcionálandónak, majd ezt az álláspontját megváltoztatta. Az APEH mint autentikus hírforrás köteles lenne állást foglalni, és visszamenőleg nem minősíthetné át a véleményét.

forrás : gondola.hu

(2. rész vége)

 
 
 

 

 

 

hírlevél

E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

linkajánló

 

naptár

2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 

friss

 
Szótár, fordítás
 
 

                   

 

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal