A társasház ügyészi felügyelete
2010.06.21. 10:42
15/2009 A társasház ügyészi felügyelete
A 2003. évi CXXXIII. törvényt (Tt.) a 2009. szeptember 22-én kihirdetett 2009. évi LXXXIX. sz. törvény (Ttmód.) módosította. A módosítás a Tt-be iktatott egy új rendelkezést, amely a „társasház” szerveinek, e szervek működésének törvényességi felügyeletét rendeli el, amit az ügyészség – a Tt. új 27/A. paragrafus (1) bekezdése szerint - a reá irányadó szabályok szerint lát el.
Az Alkotmány 51.§ (3) bekezdése szerint „Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy mindenki megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén - törvényben meghatározott esetekben és módon - fellép a törvényesség védelmében”.
Az ügyészségről szóló 1972. évi V. törvény (Ütv.) szerint „A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség gondoskodik a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek jogainak a védelméről, valamint az alkotmányos rendet, az ország biztonságát és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető minden cselekmény következetes üldözéséről. Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy mindenki megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén - törvényben meghatározott esetekben és módon - fellép a törvényesség védelmében.” (1. § (1), (3) bek.). Az Ütv. 3.§ (1) bekezdése szerint „Az ügyészség közreműködik az alkotmányosság védelmében és a jogszabályok érvényre juttatásában … e hatáskörében elősegíti, hogy a jogszabályok rendelkezéseit megtartsák (3. § (1) bek g) pont.)
Az ügyészi törvényességi felügyeletről az Ütv. 13. § (1) bekezdése szól: „E felügyelet a Kormánynál alacsonyabb szintű közigazgatási szervek által kibocsátott jogszabályokra, illetőleg az állami irányítás egyéb jogi eszközeire, valamint e szervek egyéb, általános érvényű rendelkezéseire és e szervek jogalkalmazás körébe tartozó egyedi döntéseire terjed ki”. Nyilvánvaló, hogy a társasház-közösség szervezetének és működésének felügyelete nem illeszkedik ebbe a felsorolásba.
Az Ütv. 13.§ (1) bekezdése szól még arról is, hogy az ügyészi törvényességi felügyelet „Kiterjed ezen túlmenően a bíróságon kívüli, jogvitát intéző vagy hatósági jogkört gyakorló szervek és személyek ez irányú eljárásaira és egyedi döntéseire, valamint a gazdálkodó és egyéb szerveknek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek a munkaviszonnyal és a szövetkezeti tagsági viszonnyal összefüggő egyedi döntéseire, továbbá a jogszabályok felhatalmazása alapján kiadott általános érvényű intézkedéseire”.
Ez a felsorolás sem találkozik a tulajdonosi közösség szervezetével és működésével. Talán az Ütv. 13.§ (1) bekezdés utolsó mondata keltheti leginkább azt az érzetet, hogy az ügyészi törvényességi felügyelet a társasházi szervezetre is kiterjeszthető. Ez ugyanis így hangzik: „Törvény az ügyészi törvényességi felügyelet hatályát más - e bekezdésben nem említett - szervekre is kiterjesztheti”.
A társasházakról valóban törvény rendelkezik. Meggyőződésem azonban, hogy a tulajdonostársaknak az épület fenntartására, felújítására alapító okirattal létrehozott tulajdonosi közössége (társasház-közösség, Ptk. 578/I.§) nem az Ütv. szerinti szerv, tehát a Tt. ügyészi törvényességi felügyeletről szóló rendelkezése nem találkozik az Ütv. rendelkezéseivel. Az Ütv-ből a legkiterjesztőbb értelmezés esetén is csak az lenne kiolvasható, hogy az ügyész gondoskodik a társasház-közösség jogainak védelméről és felügyeli a társasházközösség munkaviszonnyal összefüggő egyedi döntéseit.
Ez eddig is így volt (vagy lett volna, ha az ügyészség a társasház-közösséget felügyelet alá vonható szervnek tartotta volna). Ehhez nem kellett volna a Tt-t módosítani. A jogalkotónak nyilvánvalóan nem az volt a szándéka, hogy a társasház-közösség munkaviszonnyal összefüggő egyedi döntéseinek törvényességi felügyeletéről gondoskodjon.
Ez abból is következik, hogy igen tágan fogalmazza meg az ügyészi jogosítványokat. Ezen felül kimondja azt is, hogy ha a társasház szerveinek törvényes működése másképpen nem biztosítható, az ügyész a bírósághoz fordulhat (Tt. 27/A.§ (1) bekezdése). Az ügyészi kereset arra irányulhat, hogy a bíróság semmisítse meg a közgyűlés törvénysértő határozatát és szükség esetén rendelje el új közgyűlési határozat meghozatalát. Az ügyész azt is kérheti, hogy a bíróság ítélettel hívja össze a közgyűlést. Van még egy további lehetősége is: kérheti, hogy a bíróság a működés ellenőrzésére „felügyelőbiztost” rendeljen ki, ha a törvényesség másképpen nem biztosítható.
Ezt olvasva nyilvánvaló, hogy másról vagy sokkal többről van szó, mint a társasház-közösség munkaviszonnyal összefüggő egyedi döntéseinek kontrolljáról. Ami a „felügyelőbiztost” illeti, lényeges, hogy azt a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Ctv.) felügyeleti intézkedésekről szóló fejezetének 8. Címe a cégek esetében ismeri. A társasház-közösség azonban nem cég, és ezért nem tartozik a Ctv. hatálya alá. Jelen körülmények között tehát kizárt, hogy lenne olyan bíróság, amely az ügyész ilyen tartalmú keresetének helyt adna, de azt is kizártnak tartom, hogy lenne ügyész, aki felügyelőbiztos kirendelését kérné.
Megjegyzem még azt is, hogy a „társasháznak” nincsenek szervei. A társasház ugyanis egy dolog (ingatlan) és mint ilyen, biztosan kívül esik az Ütv. szabályozási körén. Szervei csak a társasház-közösségnek, mint a Ptk. által szabályozott társaságnak vannak.
A Tt. alkotói megfelejtkeztek arról, hogy az Ütv-szabályok között nincs szó a társasházi épületek tulajdonostársak általi fenntartásának és a közös tulajdonnal kapcsolatos ügyek intézésének törvényességi felügyeletéről, ezért ezt az ügyészségek a reájuk irányadó szabályok szerint nem végezhetik. Megfelejtkeztek arról is, hogy az Ütv. szerinti szervek és szervezetek alatt nem a társtulajdonosi közösség tulajdonosi jogokat gyakorló, végrehajtó és ellenőrző szerveit kell érteni. A társasházak ügyészi törvényességi felügyelete alkotmányossági aggályokat okoz.
|